'Hé, dat heb ik ook!' - groeien naar voluit leven met zelfliefde, zelfvertrouwen en eigenwaarde

Gepubliceerd op 28 maart 2022

Hé, dat heb ik ook - Sabina
Hé, dat heb ik ook - SabinaSabina van Roest vertelt waar zij mee worstelde, in welke boeken zij herkenning vond en hoe dit haar heeft geholpen.

Wie is Sabina?
Mijn naam is Sabina van Roest, en ik ben coach, auteur van het boek Proudly Imperfect en de oprichtster van de Proudly Imperfect blog en academie. Hierin biedt ik artikelen en trainingen aan op het gebied van zelfliefde, zelfvertrouwen en eigenwaarde. Mijn missie is om mensen te helpen herinneren wie ze werkelijk zijn onder alle lagen van aanpassing en beïnvloeding van buitenaf, door ze te verbinden met de kracht en wijsheid van hun ware zelf. Zodat ze weer voluit kunnen leven met meer zelfliefde, zelfvertrouwen en eigenwaarde als stevige basis, en hun unieke potentieel kunnen realiseren. Zo versterken ze niet alleen zichzelf, maar uiteindelijk ook anderen en de wereld.

Voor mij is voluit leven vanuit verbinding met de kracht en wijsheid van mijn ware zelf niet altijd vanzelfsprekend geweest. Jarenlang verborg ik mijn ware zelf onder alle lagen van aanpassing en beïnvloeding van buitenaf. Hoewel ik voor de buitenwereld gelukkig leek, zat ik vast in belemmerende patronen en de ratrace van de 9-5 maatschappij. Ik worstelde o.a. met het streven naar een perfecte illusie, negatieve gedachten, onzekerheid, en weinig eigenwaarde en zelfliefde. Ook had ik geen idee wie ik nu écht zelf was, waardoor ik me continu aanpaste aan de buitenwereld. Dit zorgde voor veel stress en een onvervuld en leeg gevoel. Door alle fysieke en mentale stress ontwikkelde ik een auto-immuunziekte, kwam ik in een burn-out terecht en kreeg ik paniekaanvallen. Hoewel ik in die periode de eerste stappen maakte met zelfontwikkeling dankzij therapie en boeken over persoonlijke ontwikkeling, ging ik nog jaren door met mijn oude bekende ‘overleef-patronen’ en het aanpassen aan de buitenwereld.

Pas toen ik wéér overspannen thuis kwam te zitten, gooide ik het roer echt om. Ik volgde diverse coachopleidingen, en ontdekte hoe ik mij in de praktijk kon verbinden met de kracht en wijsheid van mijn ware zelf. Dat wat écht verschil maakte voor mij was dat ik o.a. pijnlijke (oude) gebeurtenissen ging verwerken door het aan te kijken. Vanuit daar kon ik verder werken aan het opbouwen van eigenwaarde, zelfvertrouwen en zelfliefde. Door in de praktijk dagelijks te oefenen, ging ik stap voor stap meer zelfliefde, zelfvertrouwen en eigenwaarde ervaren. In die ‘transformatie periode’ liet ik ook mensen, banen en patronen die niet meer bij mij pasten achter me. Dat was niet makkelijk, maar uiteindelijk wel heel waardevol, want er ontstond meer ruimte om voluit te leven vanuit wie ik echt ben en om mijn eigen levensdoelen te realiseren.

Waarin vond jij veel herkenning?
Gedurende mijn eigen transformatie heb ik veel boeken gelezen over persoonlijke ontwikkeling, o.a. van Tony Robbins, en andere zelfhulp gurus. Dit gaf wel inzichten, maar ik kwam er niet echt mee bij de bron van mijn worstelingen. Pas later, toen ik ook met coachopleidingen startte, begon ik me af te vragen waar al die persoonlijke ontwikkeling boeken nu op gebaseerd waren. Ik ging mij verdiepen in de bronnen, waaronder de bekende psychologen en filosofen zoals Freud, Jung, en Aristoteles. Hier zijn veel coachtools en zelfhulp boeken op gebaseerd. Ook keek ik veel video’s van Jordan Peterson,klinisch psycholoog en hoogleraar in de psychologie, die veel verwijst naar deze oude wijzen.
Hierdoor kon ik het grotere plaatje zien, verbanden en de menselijke psyche beter begrijpen. Daardoor begreep ik ook beter hoe ik bij mezelf en coachees ‘onder de ijsberg’ kon komen; daar waar de kern zit van onze dagelijkse ‘problemen’. Door onder de oppervlaktelaag te werken kun je duurzame transformatie realiseren; ‘Wonden’ kunnen dan helen in plaats van een pleister over de wond te plakken. Vanuit daar kun je pas echt eigenwaarde, zelfliefde en zelfvertrouwen bouwen. Anders is het een aangeleerd kunstje wat niet echt en duurzaam is en dweilen met de kraan open.

Wat herkende je en wat deed die herkenning met je?
Wat ik bij mezelf door die nieuwe inzichten herkende is dat ik mijn oude pijn en ‘wonden’ en emoties lange tijd niet aan durfde te kijken, en vooral veel aan de oppervlakte leefde. Hierdoor voelde ik intern (onbewust) veel spanningen en onrust, en zat ik vast in ‘beschermmechanismen’ zoals het onderdrukken van emoties met eten en overcompenseren met perfectionisme.
Pas toen ik die diepere lagen aan durfde te kijken dankzij de coach opleidingen en mentoren/coaches die echt naar de kern gingen, kon ik zien wat er werkelijk in mij speelde; ik had in mijn jeugd angst voor afwijzing ontwikkeld, die door latere gebeurtenissen extra versterkt werd. Hierdoor had ik ook allerlei beschermmechanismen ontwikkeld, om die pijn van het ‘kleine meisje in mij’ dat zich zo verlaten had gevoeld, niet te hoeven voelen.
Hé, dat heb ik ook - SabinaWat hebben deze boeken jou gebracht?
Ik leerde vooral de werking van mijn psyche te begrijpen, de manieren waarop je als kind je ontwikkelt, dat daar mechanismen in gang worden gezet die op dat moment helpend zijn, maar later in mijn leven mij belemmerden om voluit te leven.
We hebben allemaal in zekere mate angst voor afwijzing, want we willen van nature bij een groep horen Het bij een groep behoren vervult namelijk diverse basisbehoeften die we als mens hebben, waaronder je veilig voelen en je waardevol en erkend voelen. Maar soms wordt door bepaalde ervaringen in onze jeugd en de interpretatie daarvan, de angst voor afwijzing getriggerd en extra versterkt. Bijvoorbeeld als je ouders veel ruzie hadden, je behoeften voor je gevoel vaak afgewezen werden, je super dominante of overbeschermende ouders had, of als je gepest werd. Dat voelt onveilig voor je als kind, omdat je je o.a. niet gezien en gewaardeerd voelt en denkt dat het aan jou ligt. Hierdoor ontwikkel je als kind aanpassignspatronen/ beschermmechanismenals om met die angst en interne spanning om te gaan en je even ‘veiliger’ te voelen. Deze herhaal je gedurende je leven zo vaak als je angst voelt om afgewezen te worden, dat je ze als volwassenen ‘eigen hebt gemaakt’.

Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn, de meeste mensen hebben beschermmechanismen. Het helpt hen om ‘spanningen te reguleren’. Maar als we er te veel hebben en we ze heel sterk ontwikkeld hebben, kan het je belemmeren om voluit te leven en een stevige persoonlijkheid en positief zelfbeeld neer te zetten. Dit hebben we nodig om van daaruit op een constructieve manier met de (soms harde) realiteit van het leven om leren gaan en onze emoties op een gezonde manier leren reguleren. Toch grijpen we vaak terug op onze oude beschermmechanismen, omdat die zorgen voor een tijdelijke, kortstondige release van spanningen (vaak zonder rekening te houden met lange termijn gevolgen); maar op lange termijn kan dit ons vermogen om met problemen, emoties en uitdagingen om te gaan belemmeren. Oftewel; je wordt veel minder weerbaar en drijft weg van de kracht en wijsheid van je ware zelf.

Wat is/zijn de mooiste inzicht(en) voor jou?
Door naar de kern te gaan en onze oude pijnen aan te kijken en die te verwerken, kun je pas echt loskomen van beïnvloeding en aanpassing van buitenaf. We willen vaak een snelle en makkelijke oplossing, maar dan krijg je ook kortstondige resultaten; geen echte transformatie en dan blijf je leven vanuit beschermmechanismen.
Zo helpt het ook om bijvoorbeeld je eigen ‘gekwetste kind’ te leren aankijken en die te erkennen en herkennen, om vervolgens ‘jezelf te leren dragen’ door jezelf te leren geven wat je zo gemist had. Daarvoor heb je naar jezelf te leren kijken; alle delen van jezelf. Elke keer als je geraakt wordt door iets buitenaf, zegt dat vaak iets over wat er in jou leeft. We zijn snel geneigd anderen de schuld te geven, maar vaak raken ze alleen iets in jou wat nog aangekeken mag worden en wat geheeld mag worden. Andere mensen houden je een (soms pijnlijke) spiegel voor. Door naar jezelf te leren kijken (“goh, wat gebeurt er nu echt, wat voel ik en wat raakt mij zo?”) kun je inzicht krijgen in wat er onder de oppervlakte leeft. Maar dat vraagt wel om regelmatig naar binnen te keren; even stil te staan en te voelen wat er in je omgaat, in plaats van direct met de vinger naar de buitenwereld te wijzen of naar externe dingen te grijpen (zoals eten, social media, uitgaan, etc.) om pijn te onderdrukken.
Blogserie Sabina quoteWelke tip zou je lezers willen geven?
Allereerst om meer naar binnen te keren: alles wat je nodig hebt en waar jij extern zo naar op zoek bent, zit al in jou; jouw antwoorden zitten in jou. We houden tegenwoordig zo graag vast aan guru’s en influencers, dat we vergeten dat de echte kracht en wijsheid in onszelf zit.
Door je te verbinden met je kern (door de stilte op te zoeken, naar binnen te keren), kom je bij die kracht en wijsheid. Zoals Jung zegt: “Your vision will become clear only when you can look into your own heart. Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes”. Neem elke dag een moment voor jezelf, om die verbinding aan te gaan en te voelen wat er in jou leeft en waar jij van weg probeert te vluchten. Schrijven kan voor veel mensen een simpele manier zijn, maar ook wandelen in stilte, mediteren of met kunst bezig te zijn. Zo kan dat wat je in het dagelijks leven onderdrukt, wat meer naar boven komen, waardoor er ook meer ruimte ontstaat voor je ware zelf.

En last but not least: duurzame transformatie gaat bijna altijd gepaard met tijdelijke pijn; het vraagt om ruimte om dingen te verwerken en dat gaat vaak gepaard gaan met tranen én soms ook met weerstand. Die weerstand komt omdat je ego graag pijn wil vermijden en daarnaast wil vasthouden aan dat wat het kent en wat het altijd al heeft beschermd: de beschermmechanismen. Het probeert je te houden waar je bent, voor de gemakkelijke, plezierige en snelle weg te kiezen en je af te leiden met impulsen van buitenaf. Laat je daar niet door afleiden of van de wijs brengen als het even niet makkelijk is. Maar gun het jezelf om door de weerstand te gaan, want korte pijn leidt vaak tot lang geluk. Dit heb je zelf te doen, maar hoef je niet alleen te doen; een goede coach kan je hierin begeleiden en naast je staan in dit traject.

Ben je benieuwd naar meer van Sabina? Je kunt haar volgen op Instagram @proudly.imperfect. Op www.proudlyimperfect.nl kun je blogs volgen, trainingen over zelfliefde, zelfvertrouwen en eigenwaarde volgen en een gratis werkboek downloaden met oefeningen om dichter bij je ware zelf te komen. Ook kun je altijd contact met mij opnemen via info@proudlyimperfect.nl voor 1-1 coaching en via de website een gratis coachsessie winnen.

De boeken en video’s waar Sabina naar refereert zijn:
De orde voorbij – Jordan B. Peterson (in het engels: 12 Rules for life – Jordan B. Peterson)
Awaken the giant within – Tony Robbins
Archetypen – Carl Gustav Jung
Youtube video’s van Jordan Peterson.

Heb jij ook een boek, podcast of social media account waar jij veel van jezelf in herkende en dat jou op weg heeft geholpen in jouw proces? Dan wil ik je graag uitdagen om daarover te delen, zodat anderen zich weer in jouw verhaal kunnen herkennen. Geef je hier op voor de blogserie ‘Hé, dat heb ik ook!’.